Öje

Detta är tydligen Sveriges äldsta dass (?) eller något sådant.




Hej! De dagarna nu som jag inte har bloggat har jag varit i min mormors stuga i Öje. Vi åkte dit i fredags efter att jag hade lärt mig klippa gräset med åkergräsklipparen! haha, värsta tönten som bara satt och log hela tiden. 
Dagen innan hade jag lyckats få med mig nyckeln till Carras skåp hem. Både jag och Malin använder samma nyckel så den brukar vi ha i stallet. Så vi tog vägen förbi stallet för att lämna nyckeln innan vi åkte. Då träffade jag Malin och hennes dotter där och vi pratade lite innan vi åkte vidare. När vi kom fram så gjorde mormor grillspett åt oss och sedan satt vi bara och pratade lite innan vi gick och la oss. 

På lördagen så gick vi till östra sidan där de hade baklucke loppis som mormor och mamma ville gå på (och jag Amanda var såå excited, eller inte..). De hade också en veteranbåtsshow som vi tittade lite på. Sedan gick vi tillbaka till stugan och chillade resten av dagen, om jag inte minns fel.

På söndagen åkte vi, som varje år, till min mammas underbara faster Margot i hennes suuuper fina stuga. Den ligger precis vid vattnet och hon har en helt galet fin trädgård. Jag är normalt inte särskilt intresserade av sådant men det är verkligen sjukt fint! Hon är också den ända människan jag vet som kan göra ett dass trevligt. Hon har ett med typ landskap (eller något sånt) målat på väggarna och så hänger det små bin i trä i taket. Sedan har hon ett med Bernadotte tema. Det hänger massa tavlor och tallrikar med bilder på alla i kungafamiljen.
Varje år när vi kommer dit så är det något nytt i trädgården. Dessutom har hon en miljard olika kaffekoppar, glas, prydnader och andra loppisfynd. Men jag vill bara tillägga att hon inte har alla de grejerna framme så det är fortfarande fint inne också. 
Vi åkte i alla fall dit runt tolv och åt lunch och sedan fika. Efter det blev det en rundvandring i trädgården och även i hennes grannes trädgård. Sedan umgicks vi lite och så kom hennes man Lars hem och senare hennes son Joel, alltså mammas kusin. Sedan grillade hon sina berömda grillspett och hemmagjord varm potatissallad med chilibea. Underbart!
Och efter det blev det efterrätt. Allt precis som det är varje år. Vi åkte hem runt elva, tolv på kvällen. 

På måndagen åkte vi in till Malung. Det är dansbandsveckan denna vecka så det stod husbilar och husvagnar överallt och det var mycket människor. Speciellt med tanke på att staden annars brukar vara helt död. Vi gick mest runt och tittade lite, gick in i lite affärer, såg Jan Johansen, Cecilia Ehrling och Tony Irving. Köpte hamburgare och sedan åkte vi tillbaka hem. Mamma, Amanda och mormor gick hem till mormors kompis Kajsa men jag stannade hemma och läste eftersom jag mådde såååå illa. Spyvarning! (Boken jag läser heter "Spelar roll" och är skriven av Hans Olsson och jag kan VERKLIGEN rekomendera den! Helt underbar!)
När de kom hem från Kajsa så gick jag, mamma och Amanda på promenad och jag tog med kameran (såklart!) så stannade mormor hemma och gjorde mat. Efter att vi kommit tillbaka så kom också mammas kusin Joel (en annan kusin Joel) som vi inte träffat på evigheter (förutom på begravningen). Så vi satt och pratade lite och det var jätte trevligt. Kul att han ville träffa oss!  Sedan spenderade vi resten av kvällen med näsorna i varsin bok, mobil eller korsord. 


I tisdags åkte vi hem och tog vägen förbi Mora. Där gick vi i lite affärer och jag köpte en bikini underdel. Sedan åkte vi till Claes Guld och Silver och beställde Zorn ringar. Jag valde en i silver med en svart sten i som jag inte minns namnet på. Den ska jag få av min mor i present! Grymt fina! 


Det var nog allt jag har att berätta om årets resa till Öje. Jag fotade massor så bilder ska ni självklart få! Jag hinner inte lägga in mer än en bild nu för jag har lite bråttom. Jag ska städa mitt rum och packa och sedan kommer några kompisar och så ska vi cykla iväg till Hallsta gropen och bada.
Ha det bra! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0