RESPEKT I STALLET.

När man rider i ett stall med andra människor så tycker jag att det är en självklarhet att han respekterar varandras sätt att rida, hur de tar hand om sin häst osv. Att man helt enkelt respekterar varandra allmänt. Som till exemel idag blev jag riktigt irriterad för att jag tyckte att en kvinna i stallet inte visade någon som helst respekt för varken mig eller Carras när jag red.
När jag gick in i ridhuset med Carras så var det två andra hästar där, kvinnan, som var mamma till en av ryttarna, och en hund. Och jag bryr mig inte om det. De har ju lika mycket rätt att var där inne som jag har. Kvinnan hjälpte mig när jag skulle hoppa upp på honom eftersom han inte vill stå still, så det var jätte snällt. Men. Ridhuset var precis som igår smock fullt med bommar och hinder. Därför kan man ju inte rida överallt och jag känner också att jag inte kan rida fullt ut eftersom Carras är lite speciell i ridningen. Dessturom är det som sagt två hästar, en person och en hund. Till saken. Jag blev riktigt irriterad på den här kvinnan eftersom hon hade sin hund lös. Den springer runt överallt i ridhuset och man har helt plötsligt ännu en sak man måste hålla sig från. Efter en liten stund gick hon och hunden iväg och kom tillbaka med ännu en häst som hon bara höll i. Att hon hämtade en annan häst var väl okej, brydde mig inte så mycket om det, men med tanke på hur mycket grejer det var i ridhuset, så var hon verkligen tvungen? Men det som gjorde mig riktigt förbannad var att när hon kom tillbaka med hästen (och hunden) så börjar hon kasta en boll åt hunden! Då blev jag riktigt arg! Hur respektlöst är inte det?! Där sitter jag på en häst som är nog svår att rida som han är och dessutom rädd för allt som rör sig och låter. Nu gick det ju bra och Carras brydde sig som tur var inte om hunden, inte ens när den skällde(!), men bara det att hon inte ens frågade. Det tycker jag var riktigt dåligt. Att hon inte frågade, "är det okej att min hund är lös medan ni rider?". Bara att fråga är bra mycket mer respektfullt än att skita i den som hon gjorde. Och bara för att hennes dotters häst inte bryr sig ett dugg och är lätt att rida (det har jag egentligen inte en aning om) så betyder inte det att alla andras hästar är likadana. Jag tror dessutom att Carras är den mest komplicerade och speciella hästen i stallet. Det är inget som jag vet säkert men med tanke på hur speciell han är så tvivlar jag på att det finns någon "värre". 
Men det jag blir mest arg över, det är att hon inte ens frågade om det var okej.Hade hon bara frågat så hade jag förmodligen sagt ja, om Carras inte blev rädd eller för tittig eller något sånt. 

Alltid när jag rideri ridhuset och någon kommer in och ska göra något annat än att rida så brukar de fråga om det är okej eller säga till så jag är beredd på att Carras kan bli rädd. Det är att respektera och visa hänsyn, enligt mig. Jag har ridit de haft voltige med trä häst. Då sa de till varje gång de skulle ta fram något annorlunda som hästar normalt inte är vana med och kan reagera på när de ser det. Som till exempel en trähäst och en lång matta. Igår när jag red kom det in en tjej med en av voltige hästarna i longerlina och frågade om det var okej att hon bara kollade om han var halt och att hon inte tänkte stanna och longera. Självklart!

Det är att visa hänsyn och respekt!

Dessutom tycker jag det är otroligt respektlöst att släpa fram massa hinder och grejer och sedan bara dumpa det och gå därifrån, men det tar vi en annan gång.

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0