Gymnasieval.

Just nu sitter jag och funderar på det här med gymnasievalet. Jag har velat lite fram och tillbaka mellan något ridgymnasium och teknik på IT- gymnasiet. 
Ena dagen är jag bomb-säker på att det är IT som jag ska söka till, men nästan så börjar jag tvivla. Om jag går teknik programmet så har jag en riktigt bra grund att stå på och kan gå i stort sätt vilken utbildning som helst efteråt. 
Men om någon skulle fråga mig vad jag vill bli, så skulle jag svara att jag vill jobba med hästar. 

Det är tufft att bara ha en häst, och det är ännu tuffare att lyckas i häst-världen och att försörja sig på sina hästar. Man måste verkligen brinna för hästarna och det är precis vad jag gör! Om jag skulle välja att gå ett ridgymnasium så är jag beredd att satsa allt och verkligen kämpa!
Samtidigt, om jag efter gymnasiet skulle vilja plugga till något annat så kommer jag förmodligen ha en hel del att ta igen, för att kunna gå utbildningen. Men om jag går teknik så kommer jag kanske inte behöva plugga igen något eller inte lika mycket i alla fall. 

Just för stunden så känner jag att det lutar lite mer åt ett ridgymnasium. Men då är frågan vilket?
Jag har ju varit på studiebesök på Ösby Naturbruksgymnasium i Sala och på Västerås Ridgymnasium. Men helt ärligt så får jag känslan av att de är väldigt oseriösa där. Inte lärarna utan eleverna. Det kändes som att många av de gick där för att de ville ha slappa skoldagar, och inte för att de vill jobba med hästar...

Sedan har vi Strömsholm(Kantzowska) där jag vet att de är otroligt seriösa! Känslan jag fått när jag varit där tidigare är att det är väldigt "snobbigt", jag har dock inte kollat på skolan utan stallen och det andra på Strömsholm. Bland annat djursjukhuset, tyvärr...
Vi har även ett fjärde gymnasium i Västerås med inriktning häst och det är Realgymnasiet. Så om jag ska gå ett häst-gymnasium hemma i Västerås så är det nog det här som det lutar lite mer mot, men jag vet inte mycket om det.

Om jag fick välja vilket häst-gymnasium som helst i hela Sverige så hade jag nog valt Sveriges Ridgymnasium, men problemet med det är att det endast finns i Kungsbacka, Varberg och Svedala. Alltså Göteborgstrakten eller i Skåne. Och det är inte någon idé som min mamma är särskilt förtjust i.
Jag har även läst lite om Djurgymnasiet i Stockholm, och det tycker jag också verkar intressant.

Det är verkligen klurigt det här med gymnasievalet...
Det känns på något sätt som att om jag skulle välja fel så är hela min framtid förstörd för alltid, vilket den egentligen inte är. 

Var ju på SYV möte igår och då var jag ganska säker på att det var teknik som gällde. Men så började jag fundera mer efteråt, och nu sitter jag här och velar som bara den...

Nu ska jag i alla fall fortsätta fundera och se om jag kan komma fram till något bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0